KARNOZYNA

KARNOZYNA - recepta na młodość?

W pewnym wieku, u każdego jest to zupełnie inny moment, chcielibyśmy być młodsi, tryskać większą energią i działać z podwójną siłą. Czy faktycznie wraz z wiekiem możemy już o tym zapomnieć?
Są pewne metody, które mogą z tym skutecznie zawalczyć. Przykładem może być karnozyna, o której trochę szerzej w dalszej części artykułu.

Karnozyna - co to właściwie jest?

Karnozyna została wyizolowana już dawno temu przez rosyjskiego badacza Gulewicza.
Jest to dipeptyd zbudowany z dwóch aminokwasów: beta alaniny i histydyny.

W organizmie występuje w różnych narządach, głównie tych, gdzie energia jest bardzo potrzebna: żołądku, nerkach czy ośrodkowym układzie nerwowym.

Uważa się ją za naturalny przeciwstarzeniowy czynnik w ciele człowieka. Największy poziom karnozyny znajduje się w młodych organizmach. Wraz z wiekiem jej ilość ulega zmniejszeniu, organizm produkuje jej zdecydowanie w mniejszej objętości. Dodatkowo u osób zmagających się z cukrzycą typu 2 czy zespołem metabolicznym poziom karnozyny również jest znacznie pomniejszony.


Karnozyna i jej zbawienne działanie na procesy starzenia.


Jej działanie głównie związane jest z niszczeniem tego co atakuje organizm, aby spowodować i przyczynić się do jego starzenia. W poniższych punktach wskazane zostaną jej konkretne oddziaływanie na organizm.

  1. Karnozyna wykazuje działanie niszczące, wymiatające toksyczne produkty działania wolnych rodników tlenowych ( więcej o wolnych rodnikach możesz przeczytać tutaj https://przyjazny-dietetyk.pl/antyoksydanty-a-starzenie ).

  2. Pozytywnie wpływa ona na procesy związane z chelatowaniem czyli wiązaniem jonów metali, np. miedzi, cynku, kobaltu czy żelaza. Dzięki temu zjawisku karnozyna może kontrolować poziom metali w tkankach i płynach ustrojowych, przez co zmniejsza się ich toksyczność.

  3. Kiedy uszkodzenia oksydacyjne (utlenianie) kumuluje się nadmiernie w organizmie, usuwane są one przez proteosomy, których ilość wraz z wiekiem zanika. W związku z czym ilość niekorzystnych białek (sieciowanie białek) zwiększa i kumuluje się w ciele człowieka. Karnozyna pomaga w zwalczaniu się tych białek i eliminuje je.

  4. Mitochondria to źródło energii na ciała i komórek. Wraz z upływającym czasem ilość mitochondriów zmniejsza się, przez co organizm ma zdecydowanie mniej energii do działania. Karnozyna odgrywa rolę łagodzenia negatywnych skutków zaburzeń mitochondrialnych, zwłaszcza w przypadku komórek układu nerwowego, gdzie zniszczeni tych komórek powoduje powstawanie chociażby chorobę Alzheimera.


Pozytywne oddziaływanie karnozyny na powikłania spowodowane cukrzycą .

W chorobie jaką jest cukrzyca występuje wiele niekorzystnych zmian w organizmie, które występują w obrębie całego ciała, np. w nerkach czy oczach. Karnozyna potrafi znacząco zmniejszyć, zminimalizować występowanie tych niekorzystnych zmian lub opóźnić ich występowanie.
Jej działanie odnosi się głównie do:
- ochrony nerek przed wysokim poziomem cukru i wystąpienia nefropatii cukrzycowej (uszkodzenia nerek)
- zmniejszenia utleniania cholesterolu frakcji LDL i powstawania oksy-LDL ? głównego czynnika w przypadku tworzenia się zmian miażdżycowych
- zmniejszenia uszkodzeń naczyń krwionośnych, np. w oku - powodując retinopatię (uszkodzenie naczyń krwionośnych w oku)


Karnozyna świetny wspomagacz u sportowców i osób aktywnych?

Odpowiednio dobrana aktywność fizyczna sprzyja zdrowiu i przyczynia się do wielu korzystnych zmian w organizmie. Regularne ćwiczenia i treningi przynoszą oczekiwany efekt. Ale aby zwiększyć wydolność swojego organizmu z pomocą może przyjść karnozyna.

Jej działanie na organizm aktywny, głównie przyczynia się do zwiększenia kondycji fizycznej, głównie poprzez buforujące działanie na kwas mlekowy, który wytwarza się w mięśniach po odbytym treningu.
Karnozyna przyczynia się do redukcji zmęczenia zarówno u osób trenujących wyczynowo, jak również tych którzy aktywność fizyczną traktują nieco mniej profesjolnalnie.
W przypadku osób starszych zwiększenie siły mięśni, poprzez stosowanie karnozyny, może przyczynić się do zmniejszonego ryzyka wystąpienia upadków i urazów spowodowanych małą sprawnością mięśniową.

W jednym zbadań dowiedziono, że suplementacja karnozyną w grupie osób 55 ? 92 lata spowodowała wzrost progu zmęczenia o około 29% w porównaniu z grupą placebo. Podobne wyniki uzyskano w grupie osób 60- 80 lat ? możliwość ćwiczenia uległa wydłużeniu.


Karnozyna w pożywieniu.


W związku z tym że karnozyna w swojej budowie zawiera takie aminokwasy jak alanina i histydyna, możemy jej szukać właśnie w pokarmach bogatych w te aminokwasy.

Produkty bogate w histydynę to głównie:
- mięso i jego przetwory (o wysokiej wartości i znanym pochodzeniu bez zbędnych dodatków i wzmacniaczy smaku)
- ryby ( z dobrych źródeł)
- sery żółte (wysokiej jakości, uwaga na wyroby seropodobne)

Produkty bogate w alaninę to głównie:
- sery żółte ? wysokiej jakości
- jaja
- wołowina, wieprzowina wysokiej jakości
- żelatyna.

W przypadku wegan i wegetarian produkty bogate w wyżej wymienione aminokwasy to przede wszystkim:
- kasza jaglana
- nasiona dyni, sezamu czy słonecznika
- mak niebieski
- banany suszone (bez dodatku cukru).

Jednak samo spożywanie wyżej wymienionych produktów nie pozwoli nam na osiągnięcie stężeniakarnozyny na należytym poziomie. Wskazana byłaby w tym wypadku dodatkowa suplementacja.

Podsumowanie.


Jak widać zalet oddziaływania karnozyny na organizm człowieka jest bardzo dużo. Zarówno na długość życia, powikłania spowodowane chorobami czy też wydłużenie progu zmęczenia w przypadku osób aktywnych.
Warto jednak pamiętać, że żadna suplementacja nie pozwoli na osiągnięcie wspaniałych rezultatów i wydłużenia swojego życia, gdy inne części układanki będą zaniedbane. Prawidłowa dieta jest pierwszym i kluczowym elementem w uzyskaniu zamierzonych efektów działania.

polecamy

Waszym zdaniem najciekawsze informacje