Cukrzyca typu I

Definicja, objawy i rozpoznawanie

Według światowej organizacji zdrowia cukrzyca to grupa chorób metabolicznych, która charakteryzuje się hiperglikemią wynikającą z defektu wydzielania i/lub działania insuliny tj. hormonu odpowiadającego za obniżenie poziomu cukru we krwi.

UWAŻAJ - Przewlekła hiperglikemia prowadzi do uszkodzenia, zaburzeń i niewydolności wielu narządów.

Cukrzyca typu I zwana jest również cukrzycą młodzieńczą lub insulino zależną. Wywołana jest zniszczeniem komórek beta trzustki. Komórki te odpowiedzialne są za produkcję i wydzielanie insuliny. Występuje ona częściej u młodych ludzi oraz dzieci. Może być wywołana procesem immunologicznym, jednak również może mieć charakter idiopatyczny.

Określana jest również jako przewlekła choroba autoimmunologiczna, której przebieg prowadzi do destrukcji komórek beta, a w konsekwencji do utraty zdolności wydzielania insuliny.

Mimo wielu przeprowadzonych badań, etiologia nie została dokładnie poznana. Do podstawowych przyczyn zalicza się: stres, zakażenia wirusowe, podawanie azotynów oraz krótki okres karmienia piersią.

Cukrzyca typu I występuje częściej u osób cierpiących z powodu innych chorób autoimmunologicznych, takich jak:

• Choroba Gravesa-Basedowa
  • Choroba Addisona
  • Bielactwo
  • Choroba Hashimoto
  • Niedokrwistość złośliwa

Jakiekolwiek jawne objawy tej choroby widoczne są dopiero po zniszczeniu ok. 85% komórek beta trzustki. Do podstawowych objawów cukrzycy typu I należą:

• Polidypsja - zwiększone pragnienie
  • Poliuria - zwiększone wydalanie moczu
  • Polyphagia - zwiększony apetyt

Dodatkowo pacjenci zgłaszają niezamierzony spadek masy ciała, ogólne osłabienie, zaburzenia widzenia (zamazane lub podwójne widzenie).

Rozpoznanie cukrzycy typu I jest zwykle łatwe. Występują bardzo nasilone objawy: nadmierne pragnienie, oddawanie zwiększonej ilości moczu i gwałtowna utrata masy ciała, a dodatkowo w badaniach laboratoryjnych stwierdza się podwyższone stężenie glukozy we krwi i obecność cukru w badaniu moczu.

Do kryteriów rozpoznania cukrzycy należą:

• Stężenie glukozy zmierzone o dowolnej porze, które przekracza 200 mg/dl i występujące objawy (polidypsja, poliuria)
  • Dwukrotne stwierdzenie poziomu glukozy na czczo przekraczające 126 mg/dl
  • Stwierdzenie poziomu glukozy przekraczające 200 mg/dl w drugiej godzinie testu doustnego obciążenia glukozą.