Od smacznych i zdrowych przepisów po wydarzenia, które wspieramy!

Zdrowie

To warto wiedzieć

Aktualności

Co u nas słychać

Przepisy

Smacznie i zdrowo

Metamorfozy

Wasze sukcesy

Sport

Porady i relacje

Ranking diet 2021

Ranking diet 2021

Ranking najlepszych diet na rok 2021

Ranking diet 2021. Czy istnieje dieta idealna?

Istnieje zdrowe żywienie. Zbilansowane, różnorodne, zapewniające odpowiednią podaż pod względem ilościowym oraz jakościowym. Istnieje także szereg diet: odchudzające, oczyszczające, dla osób z chorobami nerek, serca, walczących z cukrzycą typu II itp. itd. Po co trzymać się konkretnej diety, skoro można po prostu jeść zdrowo? Czy wystarczy poczytać o konkretnym sposobie żywienia, aby móc bezpiecznie stosować tę dietę i czerpać z niej oczekiwane rezultaty? Czy opracowany przez kogoś jadłospis na bazie diety, która wygrała ranking zadziała szybciej niż oferowany przez dietetyków zbilansowany program żywienia?

Ranking diet 2021

Nie tak łatwo wyłonić zwycięzcę, gdyż nie każdy bierze pod uwagę te same parametry. US. News & World opublikował ranking diet biorąc pod uwagę szereg czynników. Wśród nich znalazły się:

  • korzyści wynikające ze stosowania diety, zarówno te krótkotrwałe, jak i długotrwałe (w tym skuteczność w walce z dodatkowymi kilogramami);
  • pokrycie zapotrzebowania na wszystkie składniki odżywcze (pod uwagę brane były przykładowe jadłospisy oparte na założeniach diety);
  • potencjalne zagrożenia dla zdrowia;
  • rygorystyczność i łatwość stosowania w życiu codziennym;
  • wpływ diet na choroby przewlekłe, w tym cukrzyca typu II lub choroby sercowo-naczyniowe.

Pod lupę wziętych zostało 39 najbardziej popularnych diet. Oto wyniki.

Najlepsza dieta 2021

Na podium najlepszych diet roku 2020 znalazły się kolejno: dieta śródziemnomorska, dieta DASH oraz fleksitarianizm. Pora krótko przybliżyć często tajemnicze nazwy.

Dieta śródziemnomorska najlepszą dietą roku 2020!

Dieta niejedno ma imię, gdyż można rozróżnić poszczególne odmiany adekwatne do państw śródziemnomorskich: Hiszpanię, Włochy, Grecję czy Francję. Elementem wspólnym wszystkich jest duża zawartość owoców i warzyw (szczególnie pomidorów), nasion, orzechów oraz dodatek zdrowych tłuszczy roślinnych występujących w oliwie z oliwek. Wśród zalecanych produktów są świeże ryby, jaja i nabiał oraz produkty pełnoziarniste. Do tego dodajemy spore ilości ziół i czosnku. Co ciekawe, elementem często towarzyszącym posiłkom śródziemnomorskim jest wino. Oczywiście najlepiej wytrawne i w niedużych ilościach.  Jednocześnie ogranicza się spożywanie mięsa, wędlin i tłuszczy odzwierzęcych. Dieta współgra i wspiera aktywny tryb życia. Nadaje się dla wszystkich, gdyż jest smaczna oraz zakłada poprawę funkcjonowania całego organizmu.

Dieta DASH – druga z najlepszych

Przez długi czas dieta DASH szczytowała w rankingach. Jest dietą nastawioną na poprawę zdrowia u osób z chorobami serca, płuc czy nadciśnieniem. W dużej mierze jej założenia są podobne do diety śródziemnomorskiej, jednak w tym wypadku znacznie bardziej ograniczamy spożycie soli. Wśród mocno zalecanych owoców i warzyw są te z dużą zawartością flawonoidów obniżających ciśnienie krwi, a mianowicie szpinak, kapusta, brokuły, pomidory, a z owoców cytrusy, czarna porzeczka, jabłka czy śliwki. Większy nacisk niż w założeniach lidera diet, kładzie się tu na spożycie ryb. Powinno się je jeść nawet 4 razy w tygodniu. Mowa głównie o tłustych rybach morskich. Jeśli chodzi o białko, wybieramy rośliny strączkowe oraz chude mięso i nabiał.

Ostatni na podium – fleksitarianizm

Najmniej konkretna dieta, która jednocześnie może wydawać się najprzyjemniejszą i najłatwiejszą do zastosowania. Fleksitarianizm opiera się na ogólnie ujętej dobrze zbilansowanej pod kątem składników odżywczych diecie, która jednocześnie zakłada mocne ograniczenie spożycia mięsa. Nazwa nie z przypadku jest podobna do wegetarianizmu. Fleksitarianie mogą działać na 2 sposoby: jedzą mięso jedynie przy wyjątkowych okazjach, np. impreza, ważna kolacja itp., lub też jedzą wyłącznie jeden rodzaj mięsa, do tego również nie z przesadą, np. drób. Założeniem diety jest ograniczenie mięsa ze względu na jego negatywne działanie na układ naczyniowo-sercowy, zwiększenie ryzyka cukrzycy typu II i otyłości.

Najlepsze diety odchudzające 2021

Pora na to, co wielu interesuje najbardziej, czyli na zdrowe i skuteczne diety odchudzające. Tu na podium znalazły się kolejno:

  • Dieta Strażników Wagi - to ciekawy program, w którym udział jest płatny. Polega na przyznawaniu punktów konkretnym produktom spożywczym oraz ustaleniu dla każdego uczestnika indywidualnej liczby punktów, którą dziennie może „zjeść”. To, co najciekawsze to pozwolenie na jedzenie wszystkiego pod warunkiem pilnowania wspomnianej punktacji. Dodatkowym plusem diety jest stałe wsparcie mentorów. Minusem zaś nieodpowiedniość względem osób chorujących na cukrzycę czy inne choroby przewlekłe.
  • Weganizm - weganizmu nikomu tłumaczyć nie trzeba, choć jego drugie miejsce może wielu zaciekawić. Całkowita rezygnacja z mięsa, ryb i wszystkich produktów odzwierzęcych to mocny rygor, jednak osiągnięte miejsce na podium musi iść w parze z dużą skutecznością diety względem chudnięcia. Zaznaczmy jednak, że nie wystarczy nie jeść wspomnianych składników. Należy stale pamiętać, aby codzienny jadłospis dostarczał odpowiednią ilość produktów ze wszystkich kategorii składników odżywczych, a dodatkowo suplementować witaminę B12.
  • Dieta wolumetryczna - ostatnia na podium jest dieta wolumetryczna, inaczej objętościowa. Stworzona dla osób, które kochają jeść. Zasady są proste, jemy głównie produkty zawierające w sobie dużo wody. W ten sposób mamy pokaźnych rozmiarów posiłek, który sam w sobie jest mało kaloryczny. Łatwo się domyślić, że podstawą diety są warzywa i owoce. Dieta zakłada istnienie czterech grup produktów, które różnią się miedzy sobą zaleceniami co do częstotliwości ich spożywania. Jest więc raczej klarowna.

Ranking diet 2021 - podsumowanie

Każda z diet ma swoje plusy i minusy. Można trzymać się założeń konkretnej z nich czekając na oferowane efekty i nie bojąc się uszczerbku na zdrowiu, a można stworzyć wraz z profesjonalnym dietetykiem dietę idealną do Twoich potrzeb i adekwatną do Twojego stanu zdrowia i celów, które chcesz osiągnąć. Czy to nie brzmi lepiej?

Informacje tutaj zawarte mają charakter jedynie informacyjny oraz nie są poradą lekarską. Zastosowanie się do nich powinno być skonsultowane na indywidualnej wizycie ze specjalistą.
Spodobał Ci się nasz artykuł? Polub nasz fanpage!
Polecane artykuły