Od smacznych i zdrowych przepisów po wydarzenia, które wspieramy!

Zdrowie

To warto wiedzieć

Aktualności

Co u nas słychać

Przepisy

Smacznie i zdrowo

Metamorfozy

Wasze sukcesy

Sport

Porady i relacje

Przepisy - smacznie i zdrowo
Pizza wegetarińska

Niskokaloryczna pizza wegetariańska



Artykuł pisany pod okiem Dietetyk Judyta Malagowska
Specjalistka ds. żywienia

Poznaj naszą lekką propozycję na Międzynarodowy Dzień Pizzy!

Pizza to niezwykle popularne danie występujące w tysiącu odmian; od włoskich klasyków, po warianty eksperymentalne.  Z zasady pizza nie należy do najbardziej dietetycznych dań, jednak istnieje kilka sposobów na to, by przygotowując ją w domu, nie była ona kaloryczną bombą .  Najwięcej zależy od tego, co położysz na wierzchu. Nie wybieraj tzw. białej pizzy na śmietanowym sosie trzymając się klasycznej, pomidorowej wersji. Nie używaj żółtego sera wybierając mozzarellę. Ma niższą zawartość tłuszczu. Wybieraj dodatki warzywne, np. bardzo popularną ostatnio rukolę.

Postaraj się unikać pizzy z boczkiem, jajkiem czy innymi tłustymi składnikami. Możesz wybrać kurczaka, szynkę, tuńczyka lub krewetki, które nie mają aż tylu kalorii. Staraj się omijać sosy czosnkowe, w części przypadków dodawany jest do nich majonez. Jeśli jest taka możliwość wybierz tą z pełnoziarnistej mąki i cienkim spodzie. 


Przepis na jedną prostokątną domową formę - osiem porcji pizzy

Składniki na ciasto:

  • mąka orkiszowa 1 szklanka
  • mąka pszenna razowa, graham typ 1850 1 szklanka
  • woda  pół szklanki
  • jajko 1 sztuka
  • proszek do pieczenia 1 łyżeczka
  • oliwa  0,5 szklanki
  • sól  szczypta 

Składniki na farsz:

  • pieczarki  40 dag
  • papryka czerwona 1 sztuka
  • mozzarella 20 dag
  • oliwki  10 sztuk
  • pomidory  2 sztuki
  • oliwa z oliwek  2 łyżki
  • sól i pieprz do smaku

Wartość energetyczna jednej porcji: ok. 360 kcal

Sposób przygotowania ciasta:

Mąkę przesiej razem z proszkiem do pieczenia, tak aby dobrze się napowietrzyła. Następnie dodaj po kolei resztę składników. Dokładnie wyrób całe ciasto, do jednolitej konsystencji. 

Sposób przygotowania dodatków:

Sos: Z pomidorów usuń pestki, pokrój na kawałki, a następnie upraż je na patelni dodając 2 łyżki oliwy. Dopraw do smaku solą i pierzem. Zredukuj sos, tak aby nieco zgęstniał. 

Dodatki: Tak przygotowanym sosem posmaruj spód do pizzy, który rozłóż na blaszce wyłożonej papierem do pieczenia. Następnie ułóż resztę składników: ser mozarella, oliwki, pokrojoną paprykę oraz lekko podduszone na patelni pieczarki. Dzięki temu zostanie usunięta z nich woda i pizza nie będzie wilgotna. Całość piec w temperaturze 200 stopni C przez około 20 minut. 

Smacznego!


Judyta Malagowska

Artykuł pisany pod okiem Dietetyk Judyta Malagowska
Specjalistka ds. żywienia

Źródła naukowe:

Towaroznawstwo żywności przetworzonej – prof. Dr hab. Franciszek Świderski

Informacje tutaj zawarte mają charakter jedynie informacyjny oraz nie są poradą lekarską. Zastosowanie się do nich powinno być skonsultowane na indywidualnej wizycie ze specjalistą.
Spodobał Ci się nasz artykuł? Polub nasz fanpage!
Polecane przepisy
Puszyste placuszki z sera twarogowego
Super danie dla małych i dużych!
Rosół-tradycyjny na niedzielny obiad
Idealna baza dla wielu dań
Tarta jabłkowa
Pełnoziarnista tarta z jabłek