Od smacznych i zdrowych przepisów po wydarzenia, które wspieramy!

Zdrowie

To warto wiedzieć

Aktualności

Co u nas słychać

Przepisy

Smacznie i zdrowo

Metamorfozy

Wasze sukcesy

Sport

Porady i relacje

Przepisy - smacznie i zdrowo
tarta  z jabłek

Tarta jabłkowa



Artykuł pisany pod okiem Dietetyk Judyta Malagowska
Specjalistka ds. żywienia

Pełnoziarnista tarta z jabłek

Gotowe ciasta, spody do tart czy babeczek, zazwyczaj nie chlubią się dobrym składem. Przygotowywane są z mąki pszennej wysoko przetworzonej, jak również niskiej jakości tłuszczu. Najczęściej wykorzystywanym tłuszczem w przemyśle cukierniczym jest margaryna. Niestety zawiera tłuszcze trans, które przy dużym spożyciu sieją spustoszenie w organizmie. Przede wszystkim mogą przyczyniać się do podwyższenia cholesterolu, jak również nasilenia stanu zapalnego organizmu. W naszej wersji tarty wykorzystujemy lepsze źródła tłuszczu, jak również mąkę pełnoziarnistą. Wnosi ona nie tylko węglowodany złożone, ale również całą gamę witamin z grupy B i mikroelementów. 

Składniki na 10 porcji tarty z jabłkami:

Przepis na formę o średnicy ok. 24 cm

Ciasto:

  • mąka orkiszowa pełne ziarno – 200g
  • jajko – 1 sztuka
  • masło – 30 g
  • oliwa z oliwek -2 łyżki
  •  suche drożdże – 2 łyżeczki

Farsz ciasta: 

  • jabłko – 2 sztuki
  • sok z cytryny – 1 łyżka
  • jogurt naturalny – 125 g
  • ser mascarpone – 125 g
  • ksylitol – 0,5 szklanki
  • jajko – 1 sztuka
  • aromat waniliowy – kilka kropel
  •  sól – szczypta
  • truskawki - kilka sztuk

Wartość energetyczna jednej porcji: 230kcal.

Sposób przygotowania ciasta:

Mąkę wymieszać z jajkiem rozbitym widelcem, roztopionym masłem (lekko przestudzonym), oliwą, drożdżami i szczyptą soli. Ciasto wyrabiać kilka minut. W razie potrzeby kilka łyżek ciepłej wody. Ciasto powinno być lekko miękkie, ale nie klejące się. Ciasto odłożyć na około 15 minut do "odpoczęcia". Formę do ciasta wykleić przygotowanym ciastem. Kawałek ciasta zostawić do rozłożenia na małe paski na wierzch, nie jest to jednak konieczne. Nastawić piekarnik na około 180 stopni. Podpiec  10 minut.

Sposób przygotowania nadzienia:

Jabłka obrać, pokroić na plasterki, polać sokiem z cytryny co zapobiegnie ich ciemnieniu.
Jogurt ubić z serem, jajkiem, aromatem. Dodać jabłka i całość wymieszać już delikatnie łyżką. Przygotowaną masę wylać na lekko podpieczony spód. Na wierzchu ułożyć plasterki truskawek. Resztę ciasta wyłożyć na ciasto w formie cienkich pasków. Przygotowane ciasto piec przez 30 do 35 minut. Na wierzchu można posypać zmielonym ksylitolem, który ma spełnić funkcję cukru pudru.

Smacznego!

Judyta Malagowska

Artykuł pisany pod okiem Dietetyk Judyta Malagowska
Specjalistka ds. żywienia

Źródła naukowe:

Towaroznawstwo żywności przetworzonej – prof. Dr hab. Franciszek Świderski

Informacje tutaj zawarte mają charakter jedynie informacyjny oraz nie są poradą lekarską. Zastosowanie się do nich powinno być skonsultowane na indywidualnej wizycie ze specjalistą.
Spodobał Ci się nasz artykuł? Polub nasz fanpage!
Polecane przepisy
Puszyste placuszki z sera twarogowego
Super danie dla małych i dużych!
Rosół-tradycyjny na niedzielny obiad
Idealna baza dla wielu dań
Tarta jabłkowa
Pełnoziarnista tarta z jabłek