Od smacznych i zdrowych przepisów po wydarzenia, które wspieramy!

Zdrowie

To warto wiedzieć

Aktualności

Co u nas słychać

Przepisy

Smacznie i zdrowo

Metamorfozy

Wasze sukcesy

Sport

Porady i relacje

Zdrowie - to warto wiedzieć
Rola wody w organizmie

Rola wody w organizmie

Ile pić wody?

Rola wody w organizmie, dlaczego jest taka ważna?

Używając prostych i obrazowych metafor można powiedzieć, że człowiek to takie nieszczelne wiaderko z wodą, z którego cały czas małym strumieniem owa woda wycieka i odparowuje. Żeby zachowywać świadomość bycia dorosłym wiaderkiem, musi ono być wypełnione wodą od 50 do 70% procent, w zależności od egzemplarza. Jeśli wody zabraknie wiaderko zaczyna usychać, a na końcu traci świadomość.
Dzięki powyższej – niedoskonałej – przenośni uzmysławiamy sobie jak ważne jest codzienne dostarczanie organizmowi odpowiedniej ilości czystej wody, zawierającej kluczowe związki mineralne.

Jak sprawdzić,że jesteśmy odwodnieni?

Gdy zaczyna nam się chcieć pić, jesteśmy już odwodnieni, ale w minimalnym stopniu, około 1 do 2%. Organizm w takim stanie może normalnie pracować, ale gdy odwodnienie się zwiększy do około 4% zaczynamy już odczuwać bóle głowy, suchość w ustach stajemy się senni i rozdrażnieni. Objawy stopniowo narastają, a powyżej 15% ubytku wody w organizmie następuje śmierć. W upalne dni zaprzestanie przyjmowania napojów może doprowadzić do zejścia w trzy doby. Dla porównania – bez jedzenia można wytrzymać do trzech tygodni.
Człowiek traci wodę poprzez wydalanie jej z moczem, oddychanie i pocenie się. 

Ile wody należy pić?

W zależności od pogody, wieku, płci i stanu zdrowia należy uzupełniać ubytek płynów wypijając od 1,5 do nawet 3 litrów napojów dziennie. 

Jaką wodę wybrać?

Czysta i niegazowana woda mineralna lub źródlana, to najlepsze co możemy pić, ponieważ w takim roztworze znajdują się łatwo przyswajalne minerały i pierwiastki. Woda wysoko zmineralizowana to taka, w której rozpuszczone jest co najmniej 1500 mg mikroelementów na 1 litr.

Czy tylko picie wody jest zdrowe?

Kawa, herbata i soki, czyli pozostałe najpopularniejsze płyny, którymi się nawadniamy, nie są tak zdrowe dla organizmu ponieważ zawierają np. kofeinę(w dużych dawkach szkodliwą). Prawie wszystkie słodkie kupne napoje są obfitym źródłem cukru i przyjmowane często prowadzą do wzrostu masy ciała, a niekiedy nawet cukrzycy.
Woda przepływając przez nasz organizm zabiera z niego toksyny, umożliwia optymalne zarządzanie tempem metabolizmu, a także odpowiada za termoregulację. Pot składa z wody w około 98%. Bez tego drogocennego płynu na naszej planecie nie mogłoby powstać życie. Nie tylko zresztą na naszej. Astronomowie niedawno odkryli ślady po materii organicznej na powierzchni lodowej komety mknącej przez przestrzeń kosmiczną. Jednym słowem woda to życie, wszędzie we wszechświecie.

 



Artykuł pisany pod okiem Marta Jędrzejczak
Specjalista ds. żywienia
Informacje tutaj zawarte mają charakter jedynie informacyjny oraz nie są poradą lekarską. Zastosowanie się do nich powinno być skonsultowane na indywidualnej wizycie ze specjalistą.
Spodobał Ci się nasz artykuł? Polub nasz fanpage!
Polecane artykuły
Naturalne probiotyki -jedzenie może być lekiem
Korzyści ze spożywania probiotyków
Fakty i mity o detoksie
Mit czy fakt- cała prawda o detoksie
Dieta w chorobie Hashimoto
Co można jeść, a czego należy unikać