Od smacznych i zdrowych przepisów po wydarzenia, które wspieramy!

Zdrowie

To warto wiedzieć

Aktualności

Co u nas słychać

Przepisy

Smacznie i zdrowo

Metamorfozy

Wasze sukcesy

Sport

Porady i relacje

Zdrowie - to warto wiedzieć
Czy warto jeść pomidory?

Czy warto jeść pomidory?



Artykuł pisany pod okiem Mgr Radosław Siałkowski
Specjalista ds. żywienia

Właściwości prozdrowotne pomidorów

Witaminy w pomidorach - czemu są takie wartościowe?

Pomidory są bardzo popularnym warzywem. Często po nie sięgamy, ale czy wiemy, jakie są cenne?
Pomidory to bogate źródło witamin i składników mineralnych, a także likopenu. Warto wspomnieć o kilku z nich:
Witamina C która ma wiele zadań w organizmie, m.in. uczestniczy w procesach metabolicznych, wspomaga układ odpornościowy, jest potrzebna do wchłaniania wapnia i przenoszenia żelaza we krwi, przyśpiesza gojenie ran. Duża sztuka pomidora pokrywa zapotrzebowanie w ok. 50%.
Witaminy z grupy B działające korzystnie na metabolizm cukru w krwi. Wpływają także na odpowiedni poziom cholesterolu.
Witamina K  pełniąca ważną funkcję, jaką jest udział w wytwarzaniu czynników regulujących krzepnięcie krwi.
Witamina E  jest przeciwutleniaczem chroniącym organizm przed wpływem wolnych rodników tlenowych.  Dba o naszą skórę oraz wspomagająca funkcjonowanie wzroku.
Potas umożliwia generowanie impulsów nerwowych w komórkach organizmu, wspomaga także utrzymanie odpowiedniego ciśnienia krwi. 
Likopen  jest silnym antyoksydantem. To jemu pomidory zawdzięczają czerwony kolor. Ma działanie antynowotworowe, a także wspomagające układ krwionośny. Regularne spożywanie produktów bogatych w likopen może chronić organizm przed miażdżycą i zawałem. Pomidory są jego bogatym źródłem. Im ciemniejszy kolor warzywa, tym więcej cennej substancji. Najwięcej likopenu znajdziemy jednak w przetworach pomidorowych ? koncentraty, pasty, domowe przeciery. W tych formach jest też lepiej wchłaniany przez organizm. Warto z nich korzystać, szczególnie w okresie jesienno - zimowym.
 
Radosław Siałkowski

Artykuł pisany pod okiem Mgr Radosław Siałkowski
Specjalista ds. żywienia

Źródła naukowe:

Podstawy żywienia i dietoterapia – Nancy J. Peckenpaugh

Informacje tutaj zawarte mają charakter jedynie informacyjny oraz nie są poradą lekarską. Zastosowanie się do nich powinno być skonsultowane na indywidualnej wizycie ze specjalistą.
Spodobał Ci się nasz artykuł? Polub nasz fanpage!
Polecane artykuły
Naturalne probiotyki -jedzenie może być lekiem
Korzyści ze spożywania probiotyków
Fakty i mity o detoksie
Mit czy fakt- cała prawda o detoksie
Dieta w chorobie Hashimoto
Co można jeść, a czego należy unikać