Dieta Hashimoto

Dieta w Hashimoto to trudny i rozległy temat. Internet huczy od różnych diet i wskazówek, które mają przynieść efekty.

Jak to właściwie jest?

Co warto wykluczyć z diety osoby z Hashimoto?

Czy faktycznie gluten jest winowajcą i trzeba  od razu z niego zrezygnować?

Hashimoto to choroba autoimmunologiczna. W praktyce oznacza to, że organizm sam atakuje swoje tkanki. W przypadku Hashimoto wytwarzane przeciwciała atakują tarczycę. Schorzenie to o wiele częściej dotyka kobiety niż mężczyzn.

Jak może objawiać się choroba Hashimoto?

Dla każdego będą to indywidualne objawy. Jednak tymi, które występują najczęściej, są: osłabienie, zimno, spadek metabolizmu. Ponadto zauważa się również suchość skóry, apatię, bóle mięśni, a nawet objawy przypisujące się depresji.  Ich skala jest bardzo zróżnicowana, dlatego też diagnostyka tej choroby może nie być, aż tak oczywista. Jeśli miewasz okresy depresyjne, możesz wejść w błędne koło leczenia, nie działając na główny problem ? Hashimoto.

Diagnostyka-  jakie badania należy wykonać?

Zwykle pierwszym krokiem w diagnostycy jest zbadanie poziomu TSH. Oprócz tego zaleca się również wykonanie ft3, ft4. Jeśli w tych parametrach wystąpią zaburzenia, należy pogłębić diagnostykę. Zapewne lekarz poprosi Cię o wykonanie poziomu przeciwciał przeciwtarczycowych anty-TPO oraz anty-TG. W celu potwierdzenia Hashimoto i zaobserwowania, w jakim stanie jest tarczyca, zaleca się wykonanie USG tarczycy. Taki komplet badań może pozwolić na dobranie odpowiedniego leczenia i ustalenie dawki  hormonów.

Selen

Selen to jeden z kluczowych składników mineralnych. Warto zwrócić na niego uwagę planując dietę dla osoby z Hashimoto. Dlaczego jest tak istotny? Wiele badań mówi o tym, że poprawia on działanie układu immunologicznego. W związku z tym stan zapalny tarczycy ulega zmniejszeniu. Suplementując selen, należy uważać na jego ewentualne przedawkowanie, które może okazać się wręcz toksyczne. Dlatego też poleca się korzystanie z naturalnych źródeł selenu. Bezsprzecznym, największym źródłem selenu z diety, będą orzechy brazylijskie. Wystarczy zjeść już 2 sztuki i Twoje całodzienne zapotrzebowanie na ten składnik zostanie pokryte. Oprócz tego warto zjadać inne orzechy, ryby morskie, owoce morza, algi morskie, produkty pełnoziarniste.

Gluten

Gluten musi być wyeliminowany z diety osób chorujących na celiakię. Jednak w przypadku Hashimoto, tak nie jest. Jeśli zastanawiasz się nad wyeliminowaniem glutenu, najlepiej jest to potwierdzić w testach. Określą one czy taka nietolerancja występuje i czy jest sens usuwać  go wykluczać. Decydując się na wprowadzenie diety bez glutenu, pomijając wykonywanie testów, pamiętaj, aby była ona odpowiednio zbilansowana. Trzeba zabezpieczyć  organizm przed wystąpieniem możliwych niedoborów pokarmowych. Dietetyk nie będzie mieć z tym żadnych problemów.

Laktoza

Bardzo często obserwuje się wśród pacjentów nietolerancję na laktozę. Możemy stwierdzić to poprzez wykonania  testu oddechowego lub przypuszczania takiego stanu przez analizę objawów. Przy nietolerancji laktozy, należy wykluczyć produkty, które będą ją zawierały. W takim wypadku koniecznie wyeliminuj produkty mleczne i kupuj te bez laktozy. Zamiast mleka można również korzystać z mlek roślinnych. Warto skupić się na domowych wyrobach. Mleka roślinne znajdujące się na półkach sklepowych, często wzbogacane są cukrami  innymi stabilizatorami. W przypadku chorób o podłożu autoimmunologicznym powinniśmy uważać na te dodatki. Dieta powinna być prosta, czysta bez konserwantów z produktami wysokiej jakości.

Kwasy tłuszczowe omega - 3 i omega - 6

Kwasy tłuszczowe omega -3 są bardziej wskazane niż te omega -6. Działają one przeciwzapalnie, natomiast omega - 6 prozapalnie. Uzupełnij jadłospis w ryby, olej lniany czy też tran. Ogranicz lub pomiń olej słonecznikowy, kukurydziany, krokoszowy, sojowy, jak i różnego rodzaju przekąski i przegryzki.

Podejście do diety w Hashimoto jest niezwykle indywidualne. Każda osoba będzie miała inne nietolerancje, alergie i wyniki badań. Na początku stosowania diety można przyjąć ogólne zalecenia dotyczące diety. Jednak w trakcie terapii należy modyfikować zalecenia pod predyspozycje i reakcje na dane produkty i potrawy.

POLECAMY E-BOOK ZATRZYMAJ HASHIMOTO!