Od smacznych i zdrowych przepisów po wydarzenia, które wspieramy!

Zdrowie

To warto wiedzieć

Aktualności

Co u nas słychać

Przepisy

Smacznie i zdrowo

Metamorfozy

Wasze sukcesy

Sport

Porady i relacje

Zdrowie - to warto wiedzieć
Dieta ryżowa

Dieta ryżowa



Artykuł pisany pod okiem Mgr Radosław Siałkowski
Specjalista ds. żywienia

Co to jest dieta ryżowa

Dieta ryżowa - na czym polega i jaki efekt można dzięki niej osiągnąć?

Szukając diet odchudzających przynoszących szybkie efekty z pewnością natkniemy się na dietę ryżową. Jest krótkotrwała, składniki należą do zdecydowanie zdrowych i wartościowych produktów, a samo przygotowywanie posiłków trwa kilkanaście minut. Łatwo więc skusić się na tego typu odchudzanie, jednak czy na pewno jest ono bezpieczne i skuteczne tak, jak byśmy tego oczekiwali?

Dieta ryżowa - co to takiego?

To żadna nowość. Dietę ryżową wymyślił dr Walter Kempner niemal wiek temu. Jej ówczesnym zadaniem było leczenie chorych na nadciśnienie tętnicze. Pierwotna wersja diety oprócz ryżu zawierała także owoce, soki, cukier oraz dodatkową suplementację niektórych witamin czy mikroskładników. Dzisiejsze odmiany diety ryżowej mają inne cele. Głównym jest szybka utrata wagi. W zależności od restrykcji, dieta obiecuje schudnąć np. 3kg w 3 dni lub też 10 kg w miesiąc. Po tych wartościach widać, że taka szybkość utraty kilogramów nie ma nic wspólnego z bezpiecznym odchudzaniem, jednak wyjaśnijmy to.

Obecnie istnieje wiele wariantów diety ryżowej. Są one zależne od czasu trwania oraz dodatkowych składników jadłospisu. Najbardziej restrykcyjna głodówka (gdyż inaczej nie można tego nazwać) to 3 dni jedzenia wyłącznie suchego, ugotowanego bez soli brązowego ryżu oraz picie dużej ilości wody. Ten wariant ma zapewnić nam utratę 3 kg. Z punktu dietetycznego zgubione kilogramy to nic innego jak wynik usunięcia zalegających treści w jelitach, a nie spalona tkanka tłuszczowa. Jak można się łatwo domyślić, efekt jo-jo następuje szybciej niż moglibyśmy się tego spodziewać.

Nieco bardziej racjonalną i popularniejszą formą diety ryżowej jest ta trwająca 2-4 tygodni, jednak nieprzekraczające 1500kcal. Oprócz głównego składnika występującego w różnych odmianach, możemy jeść także owoce, chude mięso, kefir, jogurt, jaja, niektóre warzywa, ryby czy orzechy. Do tego pijemy minimum 2 l wody dziennie. Układając jadłospis pamiętamy jednak, że ryż jest podstawowym jego składnikiem, ale musi być gotowany bez soli.

Zalety stosowania diety ryżowej

Ilość zalet jest całkiem spora, gdyż ryż należy do bardzo wartościowych produktów zbożowych. Jest sycący, więc nie będziemy tak bardzo odczuwać dyskomfortu głodu – liczy około 350kcal na 100g produktu. Jest dobrym źródłem zdrowych węglowodanów i błonnika, a także witamin z grupy B, PP, K, cynku, potasu, fosforu, magnezu, żelaza, manganu, miedzi i selenu. Warto wspomnieć, że nie zawiera glutenu, który dla wielu osób jest dość problematyczny. Inną, praktyczną zaletą posiłków z ryżu jest ich szybkie przygotowywanie. Ugotowanie ryżu to pestka, a do tego wymaga zaledwie kilkunastu minut.

Czy oprócz satysfakcjonującego składu ryżu, dieta ma jakieś zalety? Nie myśląc chwilowo o mnogości wad, za pozytywy diety można uważać faktyczną redukcję masy ciała przy stosowaniu restrykcji przez 2-4 tygodni. Do tego oczyszczamy organizm z toksyn, pozbywamy się zaparć i ewentualnych złogów w jelitach. Obecność błonnika wspiera za to regulację glukozy we krwi. Brązowy ryż pomaga natomiast usunąć nadmiar wody w organizmie.

Czy dieta ryżowa jest bezpieczna dla organizmu?

Nie jest to najgorsza z możliwych diet, zwłaszcza wariant kilkutygodniowy z rozszerzonym jadłospisem. Nie zapominajmy jednak, że organizm ma dużo większe potrzeby i przy długotrwałym stosowaniu diety z pewnością uwidocznią się skutki niedoborów niektórych witamin czy mikro i makroskładników. Co więcej, porcja 1000kcal na dobę to bardzo mało biorąc pod uwagę potrzeby przeciętnego Kowalskiego. Skutkiem ubocznym takiej głodówki może być osłabienie, zniechęcenie, brak koncentracji oraz ogólne złe samopoczucie. Opisane niebezpieczeństwa to wynik stosowania łagodniejszej wersji diety. Mówiąc o jedzeniu wyłącznie ryżu skutki z pewnością będą bardziej odczuwalne i wystąpią szybciej. W jednym, jak i drugim przykładzie diety efekt jo-jo po jej zakończeniu jest niemal murowany. Dodatkowo spowolnione jelita mogą jeszcze gorzej zareagować na powrót do starych nawyków, przez co waga końcowa może być nawet wyższa niż startowa.

Tak więc kolejna dieta-cud została obalona. Jak powtarzamy zawsze, tylko dobrze zbilansowana dieta, zawierająca różnorakie produkty (w tym cenny ryż) jest w stanie zapewnić nam zdrowie i zmniejszenie masy ciała w sposób długotrwały i bezpieczny. Taka dieta nie będzie też problematyczna, gdyż różnorodność produktów jest atrakcyjna i umożliwia przygotowanie naprawdę smacznych posiłków.

Przeczytaj również: Diety najbardziej szkodliwe dla organizmu

Radosław Siałkowski

Artykuł pisany pod okiem Mgr Radosław Siałkowski
Specjalista ds. żywienia

Źródła naukowe:

Podstawy żywienia i dietoterapia – Nancy J. Peckenpaugh

Informacje tutaj zawarte mają charakter jedynie informacyjny oraz nie są poradą lekarską. Zastosowanie się do nich powinno być skonsultowane na indywidualnej wizycie ze specjalistą.
Spodobał Ci się nasz artykuł? Polub nasz fanpage!
Polecane artykuły
Naturalne probiotyki -jedzenie może być lekiem
Korzyści ze spożywania probiotyków
Fakty i mity o detoksie
Mit czy fakt- cała prawda o detoksie
Dieta w chorobie Hashimoto
Co można jeść, a czego należy unikać