Od smacznych i zdrowych przepisów po wydarzenia, które wspieramy!

Zdrowie

To warto wiedzieć

Aktualności

Co u nas słychać

Przepisy

Smacznie i zdrowo

Metamorfozy

Wasze sukcesy

Sport

Porady i relacje

Zdrowie - to warto wiedzieć
Dieta zgodna z grupą krwi

Dieta zgodna z grupą krwi



Artykuł pisany pod okiem Mgr Radosław Siałkowski
Specjalista ds. żywienia

Czy stosowanie tej diety ma sens ?

Czym jest ta dieta i skąd się wzięła?

Zasady diety opierają się na teorii, że dla każdej grupie krwi przypisany jest inny sposób odżywiania. Ma on korzystnie wpływać na nasze zdrowie i zapobiegać chorobom. Po raz pierwszy ten sposób odżywiania został przedstawiony w 1996 r. przez Petera i Jamesa D'Adamo w książce "Jedz zgodnie ze swoją grupą krwi". 

Jakie są główne założenia?

Według założeń diety, osoby z grupą krwi A, powinny stosować dietę wegetariańską. Dieta opiera się głównie o owoce, warzywa, produkty zbożowe.

Osobom z grupą krwi B, najbardziej służą według teorii produkty mleczne oraz mięso. Dozwolone są także produkty roślinne. Ta grupa, według Petera i Jammesa D. Adamo rozwinęła się u plemion koczowniczych.

Założenia diety mówią, że osoby z grupą krwi AB jako produkty białkowe powinny wybierać ryby i owoce morza, a także jaja. Mięso powinno być spożywane w ograniczonej ilości, szczególnie wieprzowina i wołowina. Reszta produktów zalecanych to mieszanka z dwóch powyższych grup.

Według autorów książki osoby z grupą krwi 0 powinni w często wybierać produkty zwierzęce, głównie mięso. Dieta powinna być uboga w produkty zbożowe. Jest to żywienie podobne do diety naszych najstarszych przodków.

Czy badania naukowe potwierdzają teorię autorów książki pod tytułem "Jedz zgodnie ze swoją grupą krwi"

Do tej pory przeprowadzono stosunkowo niewiele badań dotyczących diety zgodnej z grupą krwi. Jedno z nich zostało przeprowadzone na Uniwersytecie w Kanadzie. Badaniu poddało się ponad 1400 osób.Celem było sprawdzenie, czy jest zależność pomiędzy posiadaną grupą krwi, a odżywianiem oraz czy dana dieta wpływa na ryzyko chorób układu krwionośnego.

Przed zastosowaniem zaleceń żywieniowych uczestnikom zbadali m.in. wartość BMI, ciśnienie krwi, profil lipidowy, poziom glukozy i insuliny. Naukowcy przeprowadzili także wywiady żywieniowe i ocenili na tej podstawie, na ile dotychczasowe odżywianie uczestników  jest zgodne z założeniami diety zgodnej z ich grupą krwi.

Stwierdzono, że bez względu na posiadaną grupę krwi, osoby odżywiające się według zaleceń diety dla grupy krwi A charakteryzowały się mniejszym wskaźnikiem BMI, ciśnieniem krwi, lepszymi wynikami badań takich jak: cholesterol całkowitego i trójglicerydów, a także insuliny.

Osoby, których odżywianie było do tej pory najbardziej zbliżone dla grupy AB także miały lepsze wyniki badań cholesterolu całkowitego, trójglicerydów, insuliny oraz ciśnienia krwi.  U osób z grupą krwi A stosujących dietę dla tej grupy krwi, stwierdzono bardzo niewielkie powiązania z poziomem glukozy na czczo i insuliny, a w grupie AB z poziomem glukozy na czczo. Nie miało to jednak wpływu na pozostałe badane parametry. Badanie wykazało, że stosowanie diety zgodnej z grupą krwi A oraz AB może wpływać korzystnie na organizm, jednak efekt jest niezależny od posiadanej grupy krwi. Dieta zgodna z grupą A to dieta wegetariańska, bogata w warzywa i owoce. Sposób odżywiania zgodny z grupą AB to tak naprawdę zasady prawidłowego odżywiania. Jest to urozmaicona dieta, bogata w produkty roślinne, ale także zwierzęce, w szczególności ryby, owoce morza i jaja.

Wyniki badań dla grupy osób przestrzegających diety zgodnej z ich grupą krwi pokazują, że nie ma większych zależności pomiędzy sposobem odżywiania, a grupą krwi.

 

 

Radosław Siałkowski

Artykuł pisany pod okiem Mgr Radosław Siałkowski
Specjalista ds. żywienia

Źródła naukowe:

Podstawy żywienia i dietoterapia – Nancy J. Peckenpaugh

Informacje tutaj zawarte mają charakter jedynie informacyjny oraz nie są poradą lekarską. Zastosowanie się do nich powinno być skonsultowane na indywidualnej wizycie ze specjalistą.
Spodobał Ci się nasz artykuł? Polub nasz fanpage!
Polecane artykuły
Naturalne probiotyki -jedzenie może być lekiem
Korzyści ze spożywania probiotyków
Fakty i mity o detoksie
Mit czy fakt- cała prawda o detoksie
Dieta w chorobie Hashimoto
Co można jeść, a czego należy unikać