OD SMACZNYCH I ZDROWYCH PRZEPISÓW po wydarzenia, które wspieramy!

Zdrowie

To warto wiedzieć

Aktualności

Co u nas słychać

Przepisy

Smacznie i zdrowo

Metamorfozy

Wasze sukcesy

Sport

Porady i relacje

ZDROWIE - TO WARTO WIEDZIEĆ
Cukrzyca Ciążowa

Zasady żywienia kobiet z cukrzycą ciążową

Dowiedz się jak skutecznie zapobiec cukrzycy ciążowej

Cukrzyca ciążowa może wystąpić u każdej przyszłej mamy. Dobrze skomponowana dieta zapobiegnie wahaniom w organizmie i da zdrowie zarówno mamie, jak i dziecku. 

Czym jest  jest cukrzyca u ciężarnych?

Cukrzyca ciążowa to brak tolerancji na węglowodany. Może pojawić się ona u każdej kobiety w trakcie trwania ciąży. Dzieje się to na skutek zmiany poziomu hormonów w organizmie kobiety. W konsekwencji prowadzi  to do zaburzeń wytwarzania insuliny i podwyższania poziomu cukru. Po zakończeniu ciąży cukrzyca również ustanie. Warto jednak zdawać sobie sprawę, że może pojawić się ona na przestrzeni lat. 


Jak zdiagnozować cukrzycę ciążową?

Tak naprawdę diagnostyka powinna rozpocząć się już  na samym początku ciąży. Wtedy właśnie powinno wykonać się pierwszy pomiar glukozy we krwi na czczo. Jest to potrzebne, aby wyeliminować możliwe odchylenia już od samego początku.Wynik niższy niż 100 mg/dl powoduje, że kolejny pomiar należy wykonać w 24 - 28 tygodniu ciąży. Kiedy wartości nie będą mieściły się w przyjętych normach, należy pogłębić diagnostykę. Lekarz zaleci wówczas wykonanie doustnego testu obciążenia glukozą. 


Cukrzyca u kobiet w ciąży ? Czy jest czym się martwić? 

Nieleczona cukrzyca to ryzyko dla dziecka, ale i dla kobiety. Wiąże się to z makrosomią płodu. Mówiąc prościej, jest to wysoka masa urodzeniowa dziecka. Duża masa ciała noworodka może spowodować komplikacje w czasie porodu.  Istnieje również ryzyko wystąpienia u dziecka stanu niedocukrzenia po porodzie oraz wady nerek czy serca. 

Zasady diety w cukrzycy ciążowej:

1 Kaloryczność diety

Kobieta  w ciąży nie może być głodna. Jej zapotrzebowanie powinno być nawet wyższe niż przed ciążą. Dokładnie nie można określić kaloryczności. Każda kobieta będzie miała inną. Wszystko zależy to od parametrów: wzrostu, wieku, wagi i aktywności fizycznej. Kaloryczność diety w 3 trymestrze powinna być wyższa o około 475 kcal od normy codziennego spożycia.

2. Węglowodany w diecie

Ten aspekt w przypadku kobiet z cukrzycą ciążową jest niezwykle ważny! To właśnie on głównie wpływa na glikemię po posiłku. Glikemia to poziom glukozy we krwi.  W diecie powinny znajdować się węglowodany złożone. Dlaczego takie? Ponieważ nie rozkładają się one tak bardzo szybko w organizmie. Przez co wcześniej wspominana glikemia nie wzrośnie natychmiast w górę. Węglowodany złożone znajdziemy przede wszystkim w kaszach, pełnoziarnistych makaronach, ryżu brązowym i warzywach. Spośród węglowodanów powinniśmy unikać tych prostych. Znajdziemy je głównie w słodyczach, dojrzałych owocach, produktach pszennych. Z diety dobrze jest wykluczyć cukier, miód. Zastąpić je można stewią czy też ksylitolem.

3. Tłuszcze unikać czy też nie?

Zdecydowanie nie jesteśmy za tym, aby ich unikać. Są one potrzebne do wielu przemian w organizmie. Dla dziecka również nie będą obojętne. Przyczyniają się one głównie do rozwoju ich układu nerwowego. Dodatkowo tłuszcze obniżają indeks glikemiczny całego posiłku. Dlatego też wzrost glukozy po posiłku będzie o wiele wolniejszy. Najbardziej polecanymi źródłami tłuszczu będą:  oliwa z oliwek, olej lniany, awokado, orzechy, nasiona czy masło.

3. Białko w diecie

To również niezwykle istotny składnik codziennego jadłospisu. Da nie tylko Tobie budulec dla tkanek i mięśni, ale również dla dziecka. Skąd powinno pochodzić białko? Na pewno z mięs i ryb. Jednak omijajmy te wędzone, puszkowane, surowe i wysoce przetworzone. Oprócz tych oczywistych źródeł powinny być również nasiona roślin strączkowych, nasiona i orzechy. 

To są jedynie podstawy diety kobiet z cukrzycą ciążową. Oprócz tego warto zadbać jeszcze o:

Ilość i czas spożywanych posiłków. Najlepiej postawić na 5 posiłków. Zaleca się, aby rozłożone były w odstępach około 3 godzin pomiędzy sobą. Przy czym ostatni z nich powinien być spożyty na około 2 godziny przed snem.  Wszystko zależy od Twojej glikemii. Niekiedy warto, dołożyć dodatkowy posiłek na około 30 minut przed snem. Dzięki niemu poziom glukozy będzie wyrównany i nie dojdzie do nocnego niedocukrzenia. 

Odpowiednie nawodnienie.  Polecamy picie wody w ilości do około 2 litrów. Zapobiegnie ona nie tylko zaparciom, ale usprawni również cały proces trawienia. Wybieraj wodę o średnim i wysokim zmineralizowaniu. To czy będzie to woda gazowana, czy bez gazu to już Twój wybór. 

Indeks glikemiczny. Klasyfikuje on produkty spożywcze, na to, jak bardzo mają one wpływ na glikemię. Te, które mają wysoki indeks glikemiczny, muszą zostać wyeliminowane z diety. Najlepiej jest wykorzystywać produkty o niskim i średnim indeksie. Nie rozgotowujmy i nadmiernie nie rozdrabniajmy produktów, ponieważ podwyższa to indeks. Jeśli jednak chcemy, zmniejszyć  indeks całego dania, warto dodać do niego tłuszcz. Przygotowując  makaron z gotowanymi warzywami, polejmy je na już na talerzu łyżką oliwy. Całe danie nie tylko zyska na smaku, ale również indeks  glikemiczny spadnie.

Nam dietetykom, zależy na tym, aby poziom glukozy na czczo wyrównać za pomocą diety. Wieloletnie doświadczenia pokazują, że da się to zrobić i nie ma obowiązku wprowadzać leków.

Jeśli jednak po konsultacjach z lekarzem będzie taka potrzeba, skonsultuj się z dietetykiem. W takim wypadku można pokusić się o opracowanie diety na podstawie wymienników. Specjalista określi,ile powinno ich być w całym dniu i podzieli na odpowiednie posiłki. Oprócz tego uzyskasz informacje jak korzystać z nich w praktyce. 

Ilość, jakość i różnorodność, trzymaj się tego i dbaj o siebie i swoje dziecko!


Spodobał Ci się nasz artykuł? Polub nasz fanpage!
POLECANE ARTYKUŁY
Naturalne probiotyki -jedzenie może być lekiem
Korzyści ze spożywania probiotyków
Fakty i mity o detoksie
Mit czy fakt- cała prawda o detoksie
Dieta w chorobie Hashimoto
Co można jeść, a czego należy unikać