Od smacznych i zdrowych przepisów po wydarzenia, które wspieramy!

Zdrowie

To warto wiedzieć

Aktualności

Co u nas słychać

Przepisy

Smacznie i zdrowo

Metamorfozy

Wasze sukcesy

Sport

Porady i relacje

Zdrowie - to warto wiedzieć
Dieta na zdrowe oczy

Zdrowe oczy za pomocą diety



Artykuł pisany pod okiem Mgr Radosław Siałkowski
Specjalista ds. żywienia

Witaminy dla zdrowych oczu

Witamina A, E, C to jedne w tych witamin, które koniecznie muszą znaleźć się w Twojej diecie. To właśnie one stanowią klucz do sukcesu - zdrowych oczu.

Witamina A - najważniejsza z witamin dla oczu


Już od najmłodszych lat, w każdym przedszkolu jest to wpajane dzieciom do głowy. Tak to właśnie witamina A jest dobra dla oczu. Oczywiście zgadzamy się z tym stwierdzeniem.  Warto zaznaczyć to, żeby  powstała witamina A potrzebny jest Beta karoten.  Gdzie go w takim razie znajdziemy? Będzie to marchewka, brokuł, szpinak, dynia, cukinia, pietruszka, mango, jarmuż, papryka. Ogólnie mówiąc, będzie to cała gama różnorodnych warzyw i owoców. Powstała z Beta karotenu witamina A będzie odpowiedzialna za niszczenie wolnych rodników tlenowych. Jest ważna również w działaniu fotoreceptorów oka. Niedobór tej witaminy może prowadzić do kurzej ślepoty, owrzodzeń i blizn zlokalizowanych na rogówce. 

Witamina E i C

To dwie witaminy z triady witamin antyoksydacyjnych. Witamina C bierze udział w tworzeniu kolagenu, który będzie dbać również o prawidłową kondycję oka. Oprócz tego witamina C powoduje, że naczynia krwionośne nie będą kruche tylko elastyczne. Znajdziemy ją w takich produktach jak: natka pietruszki, papryka czerwona, cytrusy, sok z rokitnika, aronii czy często spożywanych ziemniakach.

Witamina E

Zapobiega powstawaniu toksycznych reakcji w organizmie. Podobnie jak witamina C stanowi linię obrony dla wszelkich substancji, które atakują nasz organizm. Znajdziemy ją głównie w olejach roślinnych, nasionach, pestkach, orzechach czy migdałach. 

Antyoksydanty

Tam gdzie witamina A tam również inne antyoksydanty, na przykład zeaksantyna, luteina czy karotenoidy. Nie są one obojętne dla naszych oczu. Zwłaszcza luteina jest tutaj niezwykle istotna. Substancje te mają zdolność do ochrony oka, poprzez gromadzenie się ich w plamce żółtej oka.Stanowią one swego rodzaju filtr UV, który chroni nasze oczy przed występowaniem różnego rodzaju wad.

Nawodnienie

Często mówimy tylko o witaminach i składnikach mineralnych, warto jednak wspomnieć o czymś innym. Jest to prawidłowe nawodnienie. Dzięki prawidłowemu poziomowi wody, nasze oczy nie są narażone na suchość. Prawidłowo wyglądająca gałka oczna powinna być szklista. Cechami odwonienia jest właśnie mało lśniąca śluzówka. Wybieraj wodę mineralną. Unikaj wody źródlanej. Nie mówimy tutaj o osobach, które nie mogą pić wody mineralnej.

Dieta jest to niezwykle ważny czynnik, dla naszych oczu. Pamiętajmy też o prawidłowej higienie. Nawilżajmy oczy dodatkowo, gdy przebywamy w klimatyzowanych pomieszczeniach. Stosujmy okulary z filtrem w czasie wakacji, a nawet w czasie zimy. Promienie słoneczne, które odbijają się od białej tafli śniegu, nie będą nam obojętne. 

Dieta i prawidłowa codzienna higiena muszą iść w parze. Nasze oczy nam za to podziękują!



Radosław Siałkowski

Artykuł pisany pod okiem Mgr Radosław Siałkowski
Specjalista ds. żywienia

Źródła naukowe:

Podstawy żywienia i dietoterapia – Nancy J. Peckenpaugh

Informacje tutaj zawarte mają charakter jedynie informacyjny oraz nie są poradą lekarską. Zastosowanie się do nich powinno być skonsultowane na indywidualnej wizycie ze specjalistą.
Spodobał Ci się nasz artykuł? Polub nasz fanpage!
Polecane artykuły
Naturalne probiotyki -jedzenie może być lekiem
Korzyści ze spożywania probiotyków
Fakty i mity o detoksie
Mit czy fakt- cała prawda o detoksie
Dieta w chorobie Hashimoto
Co można jeść, a czego należy unikać