Od smacznych i zdrowych przepisów po wydarzenia, które wspieramy!

Zdrowie

To warto wiedzieć

Aktualności

Co u nas słychać

Przepisy

Smacznie i zdrowo

Metamorfozy

Wasze sukcesy

Sport

Porady i relacje

Zdrowie - to warto wiedzieć
 Cudowne właściwości imbiru

Cudowne właściwości imbiru



Artykuł pisany pod okiem Mgr Radosław Siałkowski
Specjalista ds. żywienia

Odchudzanie i leczenie w jednym

Imbir najbardziej rozpowszechniony jest w Azji. Dla Azjatów to nie tylko przyprawa, to również lek stosowany przy przeziębieniu, mdłościach czy bólach miesiączkowych. Do niedawna w polskiej kuchni istniała tylko sproszkowana wersja dodawana do flaków czy pierników. Obecnie świeży korzeń imbiru można spotkać w każdym markecie czy bazarze. Warto więc dokładnie przyjrzeć się tej roślinie i odkryć jej cudowne właściwości. Świeży imbir zawiera w sobie zingiberol, gingerol oraz zinferon. Substancje te mają właściwości lecznicze. To właśnie one sprawiają, że imbir:

 -ułatwia trawienie poprzez pobudzenie wydzielania śliny i soku żołądkowego. Pobudzenie enzymów trawiennych sprawia, że organizm pochłania tylko dobre składniki odżywcze, wyrzucając niezdrowe. Dzięki imbirowi metabolizm przyspiesza, co wspomaga proces spalania kalorii.  Zawarte witaminy i minerały czynią z tej niepozornej rośliny bombę witalną.

- leczy wzdęcia; 

-łagodzi mdłości;

-łagodzi bóle miesiączkowe;

- polepsza krążenie krwi;

-zmniejsza agregację płytek krwi; 

-zwiększa koncentrację;

- leczy przeziębienie, migreny, gdyż zawiera wiele substancji przeciwzapalnych;  

-działa przeciwobrzękowo; 

-pomaga w higienie jamy ustnej. 

Jak widać, działanie imbiru jest wielokierunkowe. Niestety, nie wszyscy mogą pozwolić sobie na włączenie go do swojej diety. Jest to bardzo ostra przyprawa i  powinny się jej wystrzegać kobiety w ciąży i karmiące piersią. Dodatkowo osoby cierpiące na przewlekłe choroby układu pokarmowego (wrzody)  czy refluks żołądkowy muszą z niego zrezygnować. 

Należy rozróżniać imbir mielony od świeżego i pamiętać, że nie można go stosować wymiennie. Mielony lepiej używać do potraw słodkich typu ciasta, ciasteczka czy sałatek owocowych. Idealne połączenie stanowi z pieczonymi jabłkami. Świeży najlepiej używać z przyprawami korzennymi, np. zielem angielskim, liściem laurowym, gałką muszkatołowa, pieprzem. Nadaje pikantności owocom morza, a daniom z kaczki czy wieprzowiny zdecydowanie poprawia smak. 

Warto włączyć imbir do swojej diety.

Każdy na pewno doceni jego właściwości. Warto przechowywać świeży imbir w lodówce. Najlepiej owinąć go papierowym ręcznikiem i włożyć do foliowego woreczka. Dzięki temu zachowamy świeżość nawet na kilka tygodni. Przed użyciem należy zeskrobać nożem skórkę tylko z fragmentu, który chcemy wykorzystać. Proszkowanego imbiru lepiej nie kupować w większych opakowaniach, gdyż bardzo szybko zwietrzeje.

Imbir posiada jeszcze jedną cudowną właściwość, choć pewnie docenią ją głównie kobiety. Olejek imbirowy wykorzystywany jest w kosmetykach wyszczuplająco-modelujących.  Odpowiedzialny  jest za pobudzenie krążenia i przyspiesza spalanie tłuszczu. Świetnie  wspomaga walkę z cellulitem. 

Reasumując, kto może, niech szybko zaopatrzy się w świeży imbir i korzysta na zdrowie.

 
Radosław Siałkowski

Artykuł pisany pod okiem Mgr Radosław Siałkowski
Specjalista ds. żywienia

Źródła naukowe:

Podstawy żywienia i dietoterapia – Nancy J. Peckenpaugh

Informacje tutaj zawarte mają charakter jedynie informacyjny oraz nie są poradą lekarską. Zastosowanie się do nich powinno być skonsultowane na indywidualnej wizycie ze specjalistą.
Spodobał Ci się nasz artykuł? Polub nasz fanpage!
Polecane artykuły
Naturalne probiotyki -jedzenie może być lekiem
Korzyści ze spożywania probiotyków
Fakty i mity o detoksie
Mit czy fakt- cała prawda o detoksie
Dieta w chorobie Hashimoto
Co można jeść, a czego należy unikać