Od smacznych i zdrowych przepisów po wydarzenia, które wspieramy!

Zdrowie

To warto wiedzieć

Aktualności

Co u nas słychać

Przepisy

Smacznie i zdrowo

Metamorfozy

Wasze sukcesy

Sport

Porady i relacje

Zdrowie - to warto wiedzieć
Nadczynność tarczycy

Dieta przy nadczynności tarczycy



Artykuł pisany pod okiem Mgr Radosław Siałkowski
Specjalista ds. żywienia

Co można jeść a czego należy unikać?

Nadczynność tarczycy -charakterystyka schorzenia

  • nadmierne chudnięcie
  • apatia
  • nerwowość i nadpobudliwość
  • napady gorąca
  • problem ze snem

Odpowiednie leki, przepisane przez lekarza, który zdiagnozował chorobę, to tylko część leczenia. Farmakologia pomoże zahamować zaburzenia hormonalne, ale to zdrowa i zbilansowana dieta poprawi samopoczucie, a zarazem poprawi komfort życia. Przy tym schorzeniu musisz zadbać, by twoja dieta była wysokoenergetyczna (zapotrzebowanie kaloryczne powinno zostać zwiększone o 300-500 kcal). Nie oznacza to jednak, że możesz wybrać się do McDonalda czy zjeść dodatkowego pączka, by zwiększyć spożywane kalorie. Twoja dieta musi być przemyślana.

Musisz dbać o to, co wyląduje na Twoim talerzu.

Pamiętaj, by jeść więcej białka. To nie tylko mleko i jego przetwory, to chude mięso i wędliny, a także chude ryby.

Twój organizm ma teraz zwiększone zapotrzebowanie na witaminy A, C, B. Wprowadź do swojego jadłospisu marchew, paprykę, brzoskwinię (witamina A),  pietruszkę, truskawki (witamina C), pełnoziarniste produkty zbożowe, jaja, orzechy (witaminy z grupy B). 

Staraj się unikać potraw smażonych, ociekających tłuszczem. Odkryj możliwości płynące z używania parowaru czy piekarnika. Można cały obiad przygotować w parowarze dla wszystkich domowników, nie dość, że zdrowo, to w bonusie zyskasz czas dla siebie i rodziny. 

Ograniczenia w jadłospisie:

  • kapustę,
  • brukselkę,
  • brokuły,
  • rzodkiewkę,

Niestety warzywa wzdymające nie są wskazane przy Twoim schorzeniu. Koniecznie zadbaj o dobre tłuszcze w swojej diecie, zacznij stosować oleje roślinne (olej lniany, oliwa z oliwek). Postaraj się zrezygnować z napoi zawierających kofeinę: kawa, herbata, coca cola. Sięgnij po herbaty ziołowe, szukaj swoich ulubionych połączeń.  Przy nadczynności tarczycy warto wprowadzić produkty zawierające wapń, by nie dopuścić do zaburzeń gospodarki wapniowej. Dodaj do jadłospisu ser żółty, ser biały, sezam, orzechy, soję.  Nie myśl o tym, że choroba Cię ogranicza, bo możliwości żywieniowe są ogromne, musisz zrezygnować z naprawdę niewielkiej grupy produktów.

Nie ma nic ważniejszego od zdrowia, a dobrze zbilansowana dieta przyspieszy proces leczenia, poprawi Twoje samopoczucie, poprawi komfort Twojego snu.  Dodatkowo wprowadzenie ryb, oliwy z oliwek oraz oleju lnianego zwiększy odporność całego organizmu, gdyż te produkty zawierają największe ilości kwasów omega-3. Ich zaletą jest również fakt, że działają ochronnie na komórki nerwowe.

Zmiana nawyków żywieniowych i wprowadzenie właściwej diety będą idealnym wsparciem leczenia farmakologicznego. 

Przeczytaj również:

Dieta w chorobie Hashimoto

Niedoczynność tarczycy a otyłość

POLECAMY E-BOOK ZATRZYMAJ HASHIMOTO!

 

 

 
Radosław Siałkowski

Artykuł pisany pod okiem Mgr Radosław Siałkowski
Specjalista ds. żywienia

Źródła naukowe:

Podstawy żywienia i dietoterapia – Nancy J. Peckenpaugh

Informacje tutaj zawarte mają charakter jedynie informacyjny oraz nie są poradą lekarską. Zastosowanie się do nich powinno być skonsultowane na indywidualnej wizycie ze specjalistą.
Spodobał Ci się nasz artykuł? Polub nasz fanpage!
Polecane artykuły
Naturalne probiotyki -jedzenie może być lekiem
Korzyści ze spożywania probiotyków
Fakty i mity o detoksie
Mit czy fakt- cała prawda o detoksie
Dieta w chorobie Hashimoto
Co można jeść, a czego należy unikać