Od smacznych i zdrowych przepisów po wydarzenia, które wspieramy!

Zdrowie

To warto wiedzieć

Aktualności

Co u nas słychać

Przepisy

Smacznie i zdrowo

Metamorfozy

Wasze sukcesy

Sport

Porady i relacje

Zdrowie - to warto wiedzieć
Dieta wątrobowa- co się pod tym kryje?

Dieta wątrobowa- co się pod tym kryje?



Artykuł pisany pod okiem Mgr Radosław Siałkowski
Specjalista ds. żywienia

Poznaj zasady tej indywidualnej diety

Poznaj zasady tej indywidualnej diety 

W wielu szpitalach, sanatoriach i innych placówkach zdrowia istnieje pojęcie diety wątrobowej. Co właściwie się pod tym kryje? Co możesz jeść, a czego powinieneś unikać? Czytaj uważnie, odpowiemy na te, jak i inne pytania!

Dieta wątrobowa - czemu taka nazwa?

Dieta wątrobowa inaczej nazywana jest dietą lekkostrawną z ograniczeniem tłuszczu. Mimo charakterystycznej nazwy nie jest stosowana jedynie u osób z problemami z wątrobą. Równie przydatna może okazać się dla tych, którzy chorują na:

  • przewlekłe zapalenie trzustki
  • wrzodziejące zapalenie jelita grubego (zaostrzenie)
  • kamicę pęcherzyka żółciowego

Co to znaczy lekkostrawna?

Dieta lekkostrawna polega na tym, że wybieramy produkty, które nie będą zalegać długo w przewodzie pokarmowym. Dodatkowo można się odnieść do reakcji organizmu na dany produkt. Będzie to oczywiście indywidualna kwestia. Wszystko zależy od tego, na jaką chorobę chorujemy i jaki narząd jest obciążony. Dlatego też opisywana dieta u każdego będzie wymagała modyfikacji. To o czym warto pamiętać to oczywiście sposób przygotowywania posiłków. Niech to będzie gotowanie w wodzie, na parze, pieczenie w rękawie czy też w naczyniu żaroodpornym. Zdecydowanie należy wykluczyć smażenie.

Jeśli jest szansa, przygotowuj posiłki na świeżo. Ponowne odgrzewanie, zwłaszcza na patelni nie będzie wskazane w tej diecie. 

 Wartościowe źródła tłuszczu!

W każdej diecie musi występować pewna pula tłuszczu. W przypadku diety wątrobowej nie będą to takie, które pochodzą ze smalcu, boczku, tłustych mięs. Zamiast tego poleca się wybór chudszych gatunków  mięs, np. drobiu. Spośród ryb można wybierać dorsza, mintaja, mirunę czy też morszczuka.Produkty mleczne również muszą przejść przez niewielkie restrykcje. Spośród produktów mlecznych wybieraj chude twarogi, mleko 1,5-2% tłuszczu, jogurty naturalne i kefiry. Sery żółte, pleśniowe i topione powinny zostać wykluczone  z jadłospisu. Najlepiej, aby dodawać tłuszcze na surowo. Niech będzie to oliwa z oliwek, olej lniany, masło 82% czy olej rzepakowy. 

Warzywa i owoce

W tym punkcie jest to kwestia indywidualna. Każdy inaczej zareaguje na dany produkt. Najlepiej jednak wybierać dojrzałe warzywa i owoce. Usunięcie skórki, miksowanie, przecieranie i podgotowywanie spowoduje poprawę strawności danego produktu. Warzywa kapustne: brokuły, kalafior, brukselka czy różne gatunki kapust należy wykluczyć. Niekorzystnie mogą oddziaływać też nasiona roślin strączkowych, których wyeliminowanie jest wskazane.

Wykorzystuj nie tylko sól!

Do doprawiania potraw nie wykorzystujmy  jedynie soli. Zioła są również istotne w diecie. Niektóre z nich mają wręcz działanie ułatwiające trawienie. W diecie wątrobowej wykorzystuj łagodne zioła: lubczyk, majeranek, bazylia, koper, natka pietruszki. Zdecydowanie nie powinno doprawiać się  potraw ostrymi przyprawami: chili, ostra papryka czy imbir.

Alkohol i używki

Ten punkt bezsprzecznie podlega wykluczeniu. Alkohol i inne używki, np. papierosy nie będą wspomagać pracy narządów. Przy długim, przewlekłym kontakcie z używkami działamy destrukcyjnie na nasze narządy. Przyjmowanie leków i przestrzeganie diety nie będzie wtedy tak efektywne. Wybór należy do Ciebie.

Ostropest i len!

Wspomagajmy organizm naturalnymi produktami. Ostropest idealnie wpływa na działanie komórek wątroby. Można  przyjmować go równie w postaci zmielonej czy też naparów. W przypadku lnu warto przygotowywać kleik i wypijać go przed snem. Zadziała on na organizm poprzez usprawnienie pracy jelit, ponieważ wykazuje działanie prebiotyczne. Mówiąc dokładniej, przyczyni się do namnażania prawidłowej mikroflory jelitowej. 

Jak zauważyliście, są pewne ogólne zasady wybierania produktów. Jednak obserwowanie swojego organizmu będzie najważniejsze. Dzięki bacznemu przyglądaniu się sobie, dietetyk lepiej ustali dietę przeznaczoną tylko dla Ciebie. Indywidualizm w takich przypadkach jest bardzo ważny. 

 

 

Radosław Siałkowski

Artykuł pisany pod okiem Mgr Radosław Siałkowski
Specjalista ds. żywienia

Źródła naukowe:

Podstawy żywienia i dietoterapia – Nancy J. Peckenpaugh

Informacje tutaj zawarte mają charakter jedynie informacyjny oraz nie są poradą lekarską. Zastosowanie się do nich powinno być skonsultowane na indywidualnej wizycie ze specjalistą.
Spodobał Ci się nasz artykuł? Polub nasz fanpage!
Polecane artykuły
Naturalne probiotyki -jedzenie może być lekiem
Korzyści ze spożywania probiotyków
Fakty i mity o detoksie
Mit czy fakt- cała prawda o detoksie
Dieta w chorobie Hashimoto
Co można jeść, a czego należy unikać