Od smacznych i zdrowych przepisów po wydarzenia, które wspieramy!

Zdrowie

To warto wiedzieć

Aktualności

Co u nas słychać

Przepisy

Smacznie i zdrowo

Metamorfozy

Wasze sukcesy

Sport

Porady i relacje

Zdrowie - to warto wiedzieć
Zakwaszenie organizmu

Zakwaszenie organizmu- objawy, charakterystyka

Co to jest zakwaszenie organizmu?

Zwrot odkwaszenie organizmu stał się ostatnio bardzo popularny. Na blogach i grupach o tematyce fit można często spotkać się z pytaniem: Jak odkwasić organizm; Czy istnieje detoks odkwaszający organizm? 

Czym tak naprawdę jest to zakwaszenie organizmu i czy rzeczywiście coś takiego istnieje?

Termin zakwaszenie organizmu sugeruje obniżenie pH w naszym ciele. Nie ma dokładnej informacji, czego pH miałoby się obniżyć. PH krwi jest ściśle określone i ta granica nie może zostać zaburzona. Obniżenie pH krwi prowadzi do kwasicy metabolicznej, której nie można mylić z zakwaszeniem organizmu. Przyczynami kwasicy metabolicznej są: kwasica ketonowa (wynikająca z cukrzycy lub długotrwałej diety bezwęglowodanowej), alkoholizm, niedotlenienie, niewydolność nerek czy zatrucia niektórymi substancjami. Podkreślmy już w tym momencie, że nie można doprowadzić do zakwaszenia organizmu poprzez spożywanie produktów kwasotwórczych. 

Przyjrzyjmy się bliżej spożywanym przez nas produktom

Wszystko, co spożywamy, dostarcza nam białka, tłuszczy, węglowodanów oraz witamin i składników mineralnych. Oczywiście ilość tych składników zależy od spożywanego produktu. Wszystko to jest w naszym organizmie metabolizowane. I tak węglowodany rozkładane są na cukry proste, białka na aminokwasy, a tłuszcze na kwasy tłuszczowe. Witaminy i minerały także są metabolizowane. W trakcie rozkładania mogą wykazać działania kwasotwórcze lub zasadotwórcze. Powtórzmy jeszcze, raz rozkład metaboliczny witamin i minerałów nie wpływa na pH naszej krwi. Nawet osoba spożywająca produkty zawierające składniki kwasotwórcze nie byłaby w stanie zakwasić swojego organizmu.

Istnieje wiele tabel czy ikonografii pokazujących podział na produkty zasado- i kwasotwórcze. Należy jednak pamiętać, że to nie przesądza o tym, czy dany produkt jest szkodliwy. Często można spotkać się z informacjami, że spożywanie produktów zakwaszających powoduje gorsze samopoczucie, otyłość, zmęczenie, zły stan skóry, włosów czy paznokci. Gdy przyjrzymy się bliżej produktom silnie zakwaszającymi, zobaczymy, że są to produkty wysoko przetworzone, zawierające tłuszcze trans, cukry proste, sól.

Wszystkie negatywne skutki rzekomego zakwaszenie  wynikają nie z obniżenia pH naszego organizmu, a ze spożywania wysokoprzetworzonej żywości. Tak naprawdę jedynym negatywnym efektem działania produktów wynikającym z ich pH, jest to, że utrzymanie równowagi kwasowo-zasadowej odbywa się kosztem utraty niektórych składników mineralnych. Aby się przed tym uchronić, należy  utrzymywać zbilansowaną dietę. Dietę opartą o produkty o niskim poziomie przetworzenia.

Podsumowując, nie bójmy się zakwaszenia organizmu. Wybierajmy świadomie i mądrze, utrzymujmy zrównoważoną dietę. Zbilansowana dieta nie jest w stanie wywołać żadnych zaburzeń pH. Nie powinniśmy się martwić tym, że produkty mogą być kwasowotwórcze. Pamiętajmy jednak, że produkty z tej grupy są wysokoprzetworzone. I przez to mogą się przyczyniać do otyłości. Zamiast dzielić produkty na zasado- i kwasotwórcze zacznijmy dzielić je na produkty wysoko- i niskoprzetworzone. Wybierajmy jednak jak najczęściej te drugie.


Spodobał Ci się nasz artykuł? Polub nasz fanpage!
Polecane artykuły
Naturalne probiotyki -jedzenie może być lekiem
Korzyści ze spożywania probiotyków
Fakty i mity o detoksie
Mit czy fakt- cała prawda o detoksie
Dieta w chorobie Hashimoto
Co można jeść, a czego należy unikać