Od smacznych i zdrowych przepisów po wydarzenia, które wspieramy!

Zdrowie

To warto wiedzieć

Aktualności

Co u nas słychać

Przepisy

Smacznie i zdrowo

Metamorfozy

Wasze sukcesy

Sport

Porady i relacje

Zdrowie - to warto wiedzieć
Dieta Paleo

Dieta Paleo



Artykuł pisany pod okiem Mgr Radosław Siałkowski
Specjalista ds. żywienia

Czy ten model odżywiania sprawdzi się u każdego?

Model żywienia, jakim jest paleo, zbiera coraz większe grono swoich sprzymierzeńców. O tym, dlaczego jest to dieta paleo oraz co możesz jeść, stosując ją,przeczytasz nieco niżej.

Co to jest dieta paleo?

Dieta paleo inaczej nazywana jest również dietą człowieka pierwotnego. Dieta opiera się na sposobie żywienia naszych przodków. Wyklucza się z diety produkty, których nie było w pierwotnych czasach. W 100% nie da się określić, co spożywali ludzie w tamtych czasach. Można jedynie przypuszczać to na podstawie różnorakich skamieniałości. Warto wiedzieć, że schematy żywienia  w tamtych czasach różniły się też od siebie wzajemnie. Spowodowane jest to różnymi klimatami, jak również środowiskiem, w którym akurat przebywali. 

Dieta paleo co jeść? Na czym polega?

Osoby, które utożsamiają się z takim modelem żywienia, chcą zbliżyć się do naszych przodków. Ze swojej diety powinni wyeliminować w takim razie nabiał, zboża, przetworzoną żywność, cukier, konserwanty, rośliny strączkowe czy dodatki do żywności. 

W takim razie co mogą jeść. Tutaj gama produktów wcale nie jest mniejsza. Są różne gatunki mięs, ryby, podroby, owoce morza, warzywa, owoce, orzechy, nierafinowane oleje roślinne czy pestki. To na co zwraca się szczególną uwagę, to jakość produktów.

Dieta Paleo - czy dla każdego? 

Dieta paleolityczna charakteryzuje się obniżoną ilością węglowodanów w diecie. Zamiast nich zwiększa się udział białek i tłuszczy.  Nie zawsze takie podejście będzie właściwe. Osoby mające problem z nerkami oraz wątrobą, nie powinny stosować takiej diety.  Kiedy dieta prosto z paleolitu nie zostanie odpowiednio zbilansowana, z biegiem czasu mogą pojawić się jakieś niedobory żywieniowe. Częstym problemem okazuje się również zbyt małe pokrycie kaloryczne.  Spożywanie w głównej mierze mięsa, różnego rodzaju tłuszczy i niewielkiej ilości warzyw, nie dostarczy odpowiedniej ilości wapnia. A jak wiadomo, wapń potrzebny jest nie tylko do budowy kości, ale również dla działania receptorów. Duża podaż produktów mięsnych powoduje dostarczanie też dużej ilości fosforu. Te dwa składniki działają wzajemnie na siebie na wchłanianie. Za dużo fosforu to mniej wapnia.

Plusy stosowania diety paleo

Dieta paleo bazuje na prostych składnikach. Jest niskoprzetworzona i bez sztucznych dodatków. To zdecydowanie jest jej zaletą. Nie każdy musi być zwolennikiem paleo. Jeśli jednak chciałbyś nieco zaczerpnąć diety z tamtego okresu, możesz przejść na dietę Samuraja. Jest ona nieco rozszerzona.  Zakłada ona większe spożycie węglowodanów. Uzupełniona jest o różnego rodzaju zboża, jak i pseudo zboża bezglutenowe. Wszystko jest dla ludzi. Pamiętaj jednak, żeby rozważyć wszystkie aspekty przejścia na dany model żywienia. Może okazać się, że w Twoi przypadku nie przyniesie on oczekiwanych efektów. 

 
Radosław Siałkowski

Artykuł pisany pod okiem Mgr Radosław Siałkowski
Specjalista ds. żywienia

Źródła naukowe:

Podstawy żywienia i dietoterapia – Nancy J. Peckenpaugh

Informacje tutaj zawarte mają charakter jedynie informacyjny oraz nie są poradą lekarską. Zastosowanie się do nich powinno być skonsultowane na indywidualnej wizycie ze specjalistą.
Spodobał Ci się nasz artykuł? Polub nasz fanpage!
Polecane artykuły
Naturalne probiotyki -jedzenie może być lekiem
Korzyści ze spożywania probiotyków
Fakty i mity o detoksie
Mit czy fakt- cała prawda o detoksie
Dieta w chorobie Hashimoto
Co można jeść, a czego należy unikać