Dysbioza jelitowa-objawy, przyczyny, diagnoza

Długie leczenie antybiotykami, brak w diecie błonnika czy niewłaściwy sposób odżywiania - dowiedz się czy nie masz problemu.

Przez długi czas przyjmowałeś antybiotyki, spożywałeś mało błonnika i produkty wysoko przetworzone? Zaczynają doskwierać Ci objawy jelitowe? Możesz mieć dysbiozę jelitową.

Jelita to największy organ naszego ciała, który ma styczność ze środowiskiem zewnętrznym. Zasiedla go bardzo duża ilość bakterii. Działają one wzajemnie na siebie i dają korzystne efekty dla organizmu. Wytwarzają także substancje bakteriostatyczne oraz bakteriobójcze, wspomagają procesy trawienne czy wytwarzają witaminy z grupy B oraz witaminę K.

Zaburzenia ilości i składu mikroorganizmów znajdujących się w jelitach nazywamy dysbiozą jelitową.

Przyczyna dysbiozy jelitowej

Jest wiele czynników, które mogą przyczynić się do takiego stanu. Jest, to przede wszystkim nadużywanie antybiotyków i innych leków, chociażby przeciwbólowych. Do wystąpienia dysbiozy może przyczynić się również złe odżywianie się, a mianowicie, mała podaż błonnika w diecie, nadmierne spożycie produktów wysoko przetworzonych, zbyt duża ilość wypijanego alkoholu i mała ilość przyjmowanej wody. Stresujący tryb życia, ciągły pośpiech i zanieczyszczenia środowiska również mają wpływ na mikroflorę jelit.

Ważna informacja dla świeżo upieczonych mam. Jak się okazuje charakter porodu dziecka, czy też długość karmienia dziecka piersią ma wpływ na skład mikroflory jelit. Poród za pomocą cesarskiego cięcia, krótsze karmienie (o zaletach karmienia pisaliśmy przy okazji artykułu "Dieta mamy karmiącej piersią") powodują, że dziecko już od samego początku życia otrzymuje nieco uboższy zestaw bakteryjny.

Objawy dysbiozy jelitowej

Do głównych objawów schorzenia należą: bóle brzucha lub wzdęcia, biegunka i zaparcia, nudności, wymioty, utrata wagi, brak apetytu, zgaga.

W jakich jednostkach chorobowych możemy spotkać się z występowaniem dysbiozy jelitowej?

• Zaburzeniach trawienia i wchłaniania
  • Zaparcia, bóle brzucha, wzdęcia
  • Nietolerancje i alergie pokarmowe
  • Grzybica przewodu pokarmowego
  • Choroby autoimmunologiczne
  • Nawracające infekcje układu moczowo-płciowego i przewodu pokarmowego
  • Zaburzenia ze spektrum autyzmu
  • Nadwaga i otyłość

Długotrwałe zaburzenie mikroflory jelit może doprowadzić do wystąpienia stanu zapalnego w jelicie, a tym samym rozszczelnienia bariery jelitowej. Następstwem tego może być rozwój nietolerancji pokarmowych i wystąpienie innych dolegliwości ze strony układu pokarmowego.

Dysbioza jelitowa może zostać zdiagnozowana po wykonaniu wysokospecjalistycznych badań mikroflory jelit.  Dzięki określeniu jakie bakterie i w jakiej ilości występują w jelitach, o wiele łatwiej jest wprowadzić leczenie  w postaci odpowiedniej diety i probiotykoterapii.