Od smacznych i zdrowych przepisów po wydarzenia, które wspieramy!

Zdrowie

To warto wiedzieć

Aktualności

Co u nas słychać

Przepisy

Smacznie i zdrowo

Metamorfozy

Wasze sukcesy

Sport

Porady i relacje

Zdrowie - to warto wiedzieć
Antyoksydanty

Antyoksydanty a starzenie



Artykuł pisany pod okiem Mgr Radosław Siałkowski
Specjalista ds. żywienia

Wolne rodniki, antyoksydanty, starzenie. Wszystkie te elementy łączą się w jedną całość. O co chodzi dowiesz się z naszego artykułu.

Za starzenie naszego organizmu wielu naukowców obwinia tzw. wolne rodniki. Często również słyszymy o stresie oksydacyjnym, który przyspiesza ten niepożądany proces. U ludzi ma on nie tylko znaczenie w procesie starzenia się, ale również sprzyja rozwojowi chorób takich jak: miażdżyca, choroba Parkinsona czy Alzheimera, nowotworów, zaćmy, jaskry, ale również alergii, astmy, cukrzycy, otyłości i chorób układu krążenia czy układu oddechowego. 

Wolne rodniki

Wolne rodniki atakują komórki naszego organizmu, a w konsekwencji prowadzi to do ich uszkodzenia. Źródłem wolnych rodników jest nie tylko zanieczyszczone środowisko, promieniowanie słoneczne, radio- i chemioterapia, ale również nieprawidłowa dieta, alkohol, nikotyna czy wysiłek fizyczny. Jeśli chodzi o dietę to głównym źródłem wolnych rodników są potrawy o dużej zawartości tłuszczów zwierzęcych i konserwantów. 

Trudno byłoby nam zadbać o całość środowiska, w którym żyjemy. Na szczęście możemy przeciwdziałać wolnym rodnikom wspomagając układ immunologiczny poprzez dostarczenie antyoksydantów z pożywieniem. 

Antyoksydanty i ich źródła

Do antyoksydantów egzogennych, czyli dostarczanych do organizmu wraz z żywnością należą witaminy E, C i beta-karoten. 

Witamina E jest najważniejszym przedstawicielem tej grupy, hamującym rodnikowe utlenianie. To ona spowalnia starzenie się skóry. Poprawia gospodarkę wodną wszystkich warstw skóry, mikrokrążenie w skórze właściwej i wpływa na elastyczność naskórka. Dodatkowo przeciwdziała powstawaniu uszkodzeń, podrażnień i stanów zapalnych oraz łagodzi istniejące już zmiany. 

Witamina A (beta-karoten) poprawia koloryt, elastyczność, jędrność i strukturę skóry, ponieważ odpowiada za syntezę kolagenu i elastyny oraz stymuluje syntezę białek fibrynowych. Poprawia krążenie w skórze, gdyż stymuluje powstawanie naczyń krwionośnych. Zmniejsza przebarwienia i zapobiega łojotokowi. Dodatkowo przyspiesza odnowę komórkową warstwy rogowej naskórka. Dzięki temu przeciwdziała powstawaniu zmarszczek.

Witamina C wspomaga działanie witamy E, chroni ściany naczyń krwionośnych przed uszkodzeniem. Dodatkowo stymuluje syntezę kolagenu i przeciwdziała degradacji elastyny. Wykazuje działanie przeciwzapalne, redukuje przebarwienia i działa przeciwzmarszczkowo. 

Wspomina się również o witaminie B3, która poprawia koloryt skóry, wygładza ją, zmniejsza przebarwienia i zwęża pory.

Do grupy antyoksydantów należą również flawonoidy, które możemy znaleźć w zielonej herbacie (katechiny) oraz pestkach, skórkach i liściach winogron (flawonole). Te substancje czynne wychwytują wolne rodniki i reaktywne formy tlenu w skórze przez co regenerują powstałe uszkodzenia oraz przyspieszają odnowę tkanek. 

Inną grupą są związki roślinne - fitohormony - występujące w różnych częściach i gatunkach roślin (czosnku, pietruszce, grochu, soi, pszenicy, lnie, daktylach, jabłkach, gruszkach). Wykazują działanie przeciwzmarszczkowe.

Mimo iż istnieje wiele teorii na temat starzenia się i jeśli ta teoria jedynie wypełniła jedynie lukę w wiedzy na temat mechanizmów starzenia się i nie ma na nią wystarczających dowodów, to niezaprzeczalnym jest fakt  istnienia wielu badań, które potwierdzają, iż dieta zgodna z zasadami zdrowego żywienia, bogata w przeciwutleniacze, rzeczywiście pomaga zmniejszyć ryzyko wystąpienia chorób związanych ze starzeniem się, dzięki czemu pozwala nam 'oszukać czas'.

Radosław Siałkowski

Artykuł pisany pod okiem Mgr Radosław Siałkowski
Specjalista ds. żywienia

Źródła naukowe:

Podstawy żywienia i dietoterapia – Nancy J. Peckenpaugh

Informacje tutaj zawarte mają charakter jedynie informacyjny oraz nie są poradą lekarską. Zastosowanie się do nich powinno być skonsultowane na indywidualnej wizycie ze specjalistą.
Spodobał Ci się nasz artykuł? Polub nasz fanpage!
Polecane artykuły
Naturalne probiotyki -jedzenie może być lekiem
Korzyści ze spożywania probiotyków
Fakty i mity o detoksie
Mit czy fakt- cała prawda o detoksie
Dieta w chorobie Hashimoto
Co można jeść, a czego należy unikać